Werkgevers laten personeel op zijn honger zitten

Heel wat werkgevers bieden (nog) geen maaltijden aan. Als bedrijven die dan wél aanbieden worden er heel wat belangrijke elementen gemist waardoor de verwachtingen bij de werknemers niet worden ingelost. Wij deden een rondvraag bij 710 Belgen over hun eetpatroon op het werk en wat zij belangrijk vinden in het aanbod. Al deze bevindingen kunnen op hun beurt ook jouw business vooruithelpen.

Hoewel veel bedrijven alleen aandacht besteden aan een gevarieerd drankenaanbod op het werk, zijn er ook waar een aanbod beschikbaar is dat varieert van broodjes, warme maaltijden tot een dessertbuffet met een uitgebreid gamma van warme en koude dranken. Hoe uitgebreid het aanbod is, heeft vaak te maken met de omvang van het bedrijf. Voor een bedrijf met een groot aantal werknemers is het vaak interessant om een cateringbedrijf onder de arm te nemen die de zorgen rond eten en drinken alvast wegneemt.


Werkende Belg verkiest eigen maaltijd
Bij onze rondvraag concludeerden we dat maar liefst 1 op 4 werkende Belgen nooit iets op het werk eet wat hij niet zelf heeft meegebracht. Deze trend werd voornamelijk bij de oudere leeftijdsgroepen vastgesteld. Dit wil zeggen dat zowel ontbijt, lunch als tussendoortjes ofwel thuis worden benuttigd ofwel van thuis worden meegenomen.

In diezelfde categorie waren wij benieuwd naar hoe de werkende Belg ontbijt of luncht op het werk. Ook daar werden we verrast. Maar liefst 60% brengt doorgaans iets mee van thuis voor de lunch. Dit zelfde antwoord noteerden we ook bij werknemers die ervoor kiezen om het ontbijt te nuttigen op het werk. Komt dit doordat er geen of slechts een klein aanbod van ontbijt of lunch aanwezig is? Of omdat het aanbod niet aan de wensen van de werknemer van vandaag voldoet? Wat precies de oorzaken zijn waarom meer dan de helft toch verkiest zijn of haar eigen eten mee te nemen, werd niet bevraagd.

Toch kunnen we enkele bevindingen formuleren als we ons onderzoek wat verder uitdiepen. We vroegen onze ondervraagden welke elementen ze belangrijk vinden als ze zelf mochten kiezen hoe het aanbod van zowel ontbijt als lunch er zou uitzien op het werk.


Tover met ingrediënten
Als het van de werkende Belg afhangt, zijn variatie, gemaksproducten en producten met hoogwaardige ingrediënten van groot belang bij de lunch. Maar liefst 78% acht een gevarieerd aanbod tijdens de lunch als het belangrijkste element. Ook vindt 53% van de werkende Belgen het belangrijk dat je makkelijk en snel een middaglunch kunt nuttigen. Zij waarderen het wanneer er een keuze geboden wordt tussen een uitgebreid middagmaal of een snelle maar gezonde hap voor onderweg. Daarnaast vindt 46% het gebruik van producten met hoogwaardige ingrediënten belangrijk om te kiezen voor een middagmaal op het werk.


Van speltvlokken tot een croissant
Naast het middagmaal wordt het onbijtaanbod alsmaar belangrijker. Het is dan ook niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag. Daarom is het interessant om ook dat aan je werknemers aan te bieden. Hoewel de meerderheid nog steeds thuis ontbijt, kan dit aantal afnemen. Werknemers kiezen toch voor een ontbijt op het werk als het aanbod aan ontbijtproducten uitgebreid genoeg is. Maar liefst 68% vindt dit belangrijk dat de werkgever dit toch zou aanbieden. Beperk het assortiment niet tot croissants maar bied ook ontbijtgranen, yoghurt en brood aan. Bij dat uitgebreide aanbod gaf 62% van de ondervraagden aan dat ze producten willen die makkelijk op te eten zijn op het werk. Daarnaast vond 40% het ook belangrijk dat er natuurlijke of biologische ontbijtproducten op de werkvloer te verkrijgen zijn.


Laat jij ze op hun honger zitten?
Uit al deze bevindingen kun jij als foodservice bedrijf concluderen dat er een groot onbenut potentieel schuilt in maaltijden op het werk. Zowel voor de ontbijtvoorzieningen als het lunch-aanbod zitten werknemers letterlijk op hun honger. Meer dan de helft van onze maaltijden nuttigen we op het werk. Hier liggen dus zeker nog heel wat kansen voor het grijpen. Wil jij ontdekken welke opportuniteiten daar schuilen? Dan kan Foodproof jou helpen om nog meer inzichten te verzamelen en deze om te zetten naar nieuwe business in de foodservice. Dankzij ons stappenplan ontdek je in een oogwenk hoe wij te werk gaan.