Hoe je van voedseloverschotten waardevolle producten maakt

Wereldwijd verdwijnt circa één derde van alle voedingswaren in afvalstromen. Bij groenten en fruit is dat zelfs 45%. Zonde, vindt haast iedereen. Helena Gheeraert doét er ook wat aan. In de lente zette zij de eerste stappen, tijdens de zomer bood de start-up al een fulltime baan en in oktober is het zover. Dan gaat haar merk Wonky voor producten op basis van verse voedseloverschotten de markt op met een reeks dips. Smakelijk, gezond en 100% natuurlijk. De belangstelling is alvast groot.

“Krakkemikkig, scheef, gek”: dat is de letterlijke vertaling van Wonky. Die funky merknaam verwijst naar alle groenten en fruit – en ook delen ervan – die buiten de normen van de food industrie en distributie vallen. Te krom, te klein of te groot, niet conform: er zijn nog steeds 101 redenen waarom bepaalde verse voedingswaren het label ‘voedseloverschot’ krijgen. Terwijl ze perfect bruikbaar, smakelijk en gezond zijn.

Helena Gheeraert, founder van Wonky: “Voedselverspilling tegengaan en anderen hiervan bewust maken, dát is onze grote doelstelling. Concreet willen we een community opbouwen van mensen die samen met ons die uitdaging willen aangaan. Wil je weten wat er reilt en zeilt, volg ons op Facebook en Instagram!”

Voedseloverschotten

Waardevolle voedseloverschotten

Geen voedsel verspillen, het zat er al vroeg in. “Mijn thuis was echt een open huis. Vaak was er veel te veel eten voorzien dat dan niet tijdig werd opgegeten. Ik was er vaak gefrustreerd over. Eten weggooien voelt altijd vreemd aan. Toen ik in een documentaire cijfers zag van de voedselverspilling wereldwijd, wist ik het al gauw: hieraan wil ik wat doen.”

Om mensen voor de ‘zero foodwaste’ kar te spannen, koos zij een slim middel. “Belangrijk is dat mensen zelf ervaren dat voedseloverschotten vaak geen rotte, minderwaardige producten zijn. En hoe kunnen zij dat beter ervaren dan door iets te proeven dat héél lekker is?”  

Vóór de lancering laat Helena haar Wonky dips vooral proeven vanuit een standje dat zij opzet tijdens evenementen zoals Oxfam Fair Forum op 10 september. Vanaf oktober zal Wonky in kleine delicatessenzaken, lunchzaken en hippe winkeltjes worden verkocht. Maar er is ook interesse vanuit de grootdistributie.

Helena: “Ik mag zeggen dat ik veel positieve reacties krijg. Van allerlei kanten. Onlangs kreeg ik nog een Most sustainable project award voor food innovatie. Start-it@KBC begeleidt en ondersteunt me. De stad Gent werd uitgeroepen tot epicentrum voor start-ups. Alles bij elkaar creëert dit een goed klimaat voor initiatieven zoals Wonky.”

Voedseloverschotten

Wel Belgisch, geen bio

Voor de bereiding van Wonky dips gebruikt zij alleen verse groenten en fruit van producenten hier in Vlaanderen. “Geen biologische groenten, de reststromen van reguliere producenten zijn namelijk veel talrijker.” Wonky werd geboren aan haar eigen keukentafel. Binnenkort verhuist de productie wel naar een echte fabriek van een bereidwillig foodbedrijf.

Voedselstromen redden, daar gaat het ons om. Een foodbedrijf kan resterende groenten en fruit laten afvoeren als veevoeder of afval. Of doorverkopen aan ons om er een tweede leven aan te geven voor menselijke consumptie. Let wel, dat vraagt extra inspanningen van het foodbedrijf. Ook ‘onze’ producten, reststroomproducten moeten worden gekoeld, bewaard, verpakt, behandeld. Maar algemeen zien wij vandaag dat veel foodbedrijven daarvoor openstaan.”

Nu is het afwachten hoe de lancering in oktober uitpakt. En dan: “de distributie op poten krijgen, het merk verder uitbouwen, het productengamma uitbreiden, … En wie weet, ook workshops organiseren om te leren koken met voedseloverschotten?”

Wil je als foodservice bedrijf eens luidop nadenken over nieuwe mogelijkheden om waardevolle producten te creëren met voedseloverschotten? Foodproof zet met plezier een groene pet op voor een stevig rondje brainstormen. Geef ons een seintje.