Van courgetti tot bloemkoolrijst: wat is de toekomst van groenten in foodservice?

De populariteit van courgetti gaat door het dak, vergeten groenten worden weer bovengehaald en er is een toenemende hang naar gezonde voeding: we mogen wel stellen dat groenten opnieuw erg hot zijn. Chefs als Seppe Nobels en Frank Fol hoef je niet meer van deze trend te overtuigen. Wat houdt jou als foodservice bedrijf tegen om hier volop op in te spelen?

Seppe Nobels is de chef van Graanmarkt 13, het gerenommeerde en bekroonde groenterestaurant in de Antwerpse binnenstad. Sinds 2013 prijkt er op het dak van het restaurant een stadslandbouwproject, waar Nobels groenten en kruiden kweekt om in zijn keuken te verwerken. Groenten zijn voor deze chef de belangrijkste componenten in zijn gerechten. Niet alleen is de ecologische voetafdruk van zelf of lokaal gekweekte groenten erg beperkt, ze zijn ook enorm veelzijdig.

Frank Fol promoot als De Groentekok het gebruik van groenten in de keuken, gezonde schoolmaaltijden en de nood aan een duurzamere aanpak in de horecawereld. “Duurzaamheid is ook het streven naar gezondheid. Ik vertaal dit in mijn groentefilosofie: Vóór ik een gerecht ontwikkel of kies, selecteer ik eerst de groenten. Daarna kies ik de toe te passen technieken. Pas daarna beslis ik of ik vlees, vis, gevogelte of vleesvervanger toevoeg, of dat ik het gerecht op zich laat”, klinkt het in een interview met Guidea, het kenniscentrum voor horeca.

De verkoop van ‘spiralizers’ of spiraalsnijders om groenten te fijn te versnijden is enorm gestegen. Supermarkten bieden zelfs voorverpakte courgette spaghetti of ‘courgetti’ aan. Net hetzelfde verhaal met bloemkoolrijst, het gezondere alternatief voor de traditionele rijst. Wie schrapt in zijn/haar calorie-inname en koolhydratenverbruik, is dus steeds inventiever om traditioneel populaire producten zoals pasta en rijst te vervangen. De vraag van de consument is er, dus die kan perfect beantwoord worden door de foodservice professionals.

Hoe kunnen foodservice bedrijven de aantrekkingskracht van groenten benutten?

De populariteit van groenten valt volledig te verklaren binnen de huidige producttrends.

  • Back to basics

Consumenten streven naar een betere en gezondere levensstijl, zonder kleur- of smaakstoffen. Het promoten van verse groenten en afgeleiden zoals die courgetti, bloemkoolrijst of pizzabodems op basis van bloemkool, past perfect binnen deze trend.

  • Lokaal wint aan belang

Het vertrouwen van de consument groeit wanneer de producten van eigen bodem afkomstig zijn. Consumenten krijgen hier bijna het gevoel alsof ze zelf met de handen in de aarde hebben gewoeld. Dat versheid en betrouwbaarheid hier een centrale rol spelen, hoeft dus niet te verbazen.

Wanneer foodservice bedrijven op deze manier hun groenteproducten in de markt zetten, spelen ze dus direct in op wat leeft bij hun consumenten. Een strategie die Cru, het nieuwe concept van Colruyt, nauwgezet volgt. Cru is een overdekte versmarkt waar enkel samengewerkt wordt met lokale leveranciers en ze de authenticiteit van de producten in de verf zetten.

  • Een product met een verhaal

De consument wil graag weten waar zijn voedsel vandaan komt, hoe het geproduceerd werd en door wie. Net zoals de lokale factor een rol speelt, is ook transparantie van groot belang. Deze transparantie kan perfect toegepast worden binnen de groenteteelt.

Breng als foodservice bedrijf het verhaal van de telers. Deze openheid zal geapprecieerd worden door de consument. Seppe Nobels teelt, zoals eerder in deze blogpost vermeld, zijn eigen groenten en kruiden in zijn dakmoestuin. Hij kan als chef op die manier zowel transparantie garanderen én een leuk verhaal vertellen.

Benieuwd naar andere foodtrends binnen de foodservice sector? Download dan ons trendrapport. Wil je een nieuw product in de markt zetten, maar weet je niet goed hoe je dit gedegen aanpakt? Kom dan zeker eens langs bij Foodproof