Van sushi tot misosoep: de invloed van Japan op onze Westerse keuken

De Aziatische invloed op onze menukaarten is al lang niet meer te negeren. Het laatste trendgerecht is misosoep, ook wel ramen genoemd. Maar hoe valt de populariteit van de Japanse keuken te verklaren?

Ramen is een intense noedelsoep, zowat het populairste gerecht bij locals in Japan. Kippen- of varkensbouillon is doorgaans de basis van het recept, aangevuld met noedels, de zoute smaakmaker miso en groenten. Net zoals sushi verovert ramen stilaan een plekje in het culinaire wereldje. Restaurants die ramen serveren, kunnen steeds meer rekenen op succes: Ramen in Gent, Umamido in Antwerpen en Samouraï Ramen in Brussel.

Het hoeft niet te verbazen dat we in onze multiculturele samenleving ook de wereld op ons bord krijgen. In het trendrapport van Foodproof hadden we het al over de ‘Eat the world’-trend, waarbij chefs worden uitgedaagd om nieuwe gerechten en andere presentatiewijzes te bedenken. Maar hoe komt het dat de Japanse keuken zo populair is?

Hoe verklaren we deze populariteit?

‘Japanse chefs hebben een compleet andere benadering van voeding. Ze hebben geleerd om de essentie van een ingrediënt te bewaren’, klinkt het bij Westerse chefs. ‘Hun gerechten zijn eerlijk en goed doordacht.’ Japanse chefs blinken ook uit in bepaalde domeinen. Ze doen er dan ook jaren over om bepaalde technieken onder de knie te krijgen, zoals het maken van de perfecte misosoep of het snijden van een volmaakte sashimi.

De nauwgezetheid die deze chefs aan de dag leggen – koken is voor hen echt een ritueel – inspireert heel wat koks van bij ons. Niet alleen hun werkwijze, maar ook hun ingrediënten worden naar hartenlust uitgetest in onze Westerse keuken. Yuzu is een Japanse citrusvrucht, een geliefd ingrediënt van onder meer topchocolatier Dominique Persoone.

Hoe valt dit vertalen naar nieuwe kansen voor jouw foodservice bedrijf?

Op zoek naar opportuniteiten om een nieuw product op de markt te brengen? De Japanse keuken kan misschien wel als inspiratiebron dienen. Het mag echter geen sprong in het onbekende zijn. Laat je goed informeren en begeleiden in dit traject.

Enerzijds is het belangrijk om de identiteit van jouw foodservice bedrijf niet over het hoofd te zien. Kun je deze exotische, Japanse keuken matchen met jouw andere producten? Anderzijds is het ook van groot belang om de eigenheid van – in dit geval – de Japanse keuken te behouden. Ga niet voorbij aan de basisprincipes, zoals respect voor het ingrediënt en de bereidingswijze.

Wil je graag eens overleggen met enkele professionals? Marc en Wim van Foodproof zijn specialisten ter zake en weten hoe je het best een nieuw product ontwikkelt en positioneert. Benieuwd naar meer trends? Download dan ons trendrapport