Route-to-market in foodservice

Je gaat toch ook niet wielrennen met een blinddoek? 

De Belgische foodservice markt evolueert snel. Fabrikanten moeten volgen maar zien ook kansen om hun producten aan de man te brengen. Vroeger kon je best eens proberen om zonder cijfers en kennis een nieuw concept te lanceren. Vandaag is een dergelijke route-to-market ondenkbaar geworden. Als fabrikant een nieuwe markt aanboren in foodservice zonder data en zonder inzichten is als wielrennen met een blinddoek.

 

De sprint naar een andere route-to-market

Ondernemers in foodservice vliegen snel uit de bocht als ze hun financieën niet op orde hebben. Lokale marketing, online communicatie en steeds meer digitale toepassingen staan hoog op het lijstje van moderne bedrijven. Convenience oplossingen die ruimte laten voor inspiratie vinden snel hun weg naar de keuken. Personeel wordt anders en flexibel ingezet. En plots zien we ook in onze straten kleine ketens opduiken die dit alles op een wat grotere schaal organiseren. De sprint naar een andere foodservice sector is ingezet.

 Foodservice insights

Om over na te denken.

Wat is het belang van de menukaart in foodservice?

Hoe belangrijk is een merk voor je route-to-market? 

Is transparantie een element om rekening mee te houden?

 

Fabrikanten ruiken kansen. Er worden apps gebouwd, online platformen ontwikkeld, digitale bestellingen verzameld, content gedeeld, slimme materialen gemaakt en toegevoegde waarde bovenop het assortiment geboden. Nieuwe producten worden gelanceerd of bestaande concepten aangepast naar nieuwe kanalen. Waar vroeger ‘trial en error’ nog best wat resultaten opleverde, zijn de inspanningen die vandaag geleverd moeten worden vaak te groot om zomaar iets te proberen. Er is dus een andere manier nodig om die wedstrijd aan te vatten.

 

De volgende etappe

Het begint met een duidelijke inventarisatie van het marktpotentieel. Hoe groot is mijn doelmarkt? Welke zaken kan ik daarvan bereiken? Hoe groot is de potentie dan voor mijn producten? Welke omvang heeft het kanaal dat ik beoog? Wie zit er nog in de kopgroep? Dit en veel meer vragen dien je te beantwoorden. Marktdata over de Belgische foodservice sector zijn essentieel. Ze zijn beschikbaar in diverse bronnen en vaak zijn ze ook aanwezig in je bedrijf. De kunst is om ze op een goede manier te interpreteren en zo de basis te leggen voor een goede route-to-market.

 

DeathtoStock_Meticulous-09-compressorBenieuwd hoe Foodproof in samenwerking met zijn partners een antwoord geeft op de vraag naar de omvang en potentie van een kanaal? Bekijk dan enkele cases.

Nog interessant:

Van ‘push naar pull’ in foodservice beschrijft de veranderende route-to-market. 

Outside-in denken dankzij een opportunity platform workshop.

De bouwstenen van een route-to-market plan. 

 

Soms zijn er heel specifieke vragen om als fabrikant gedegen te oordelen over de kansen. Hoeveel chefs gebruiken dit type product? In hoeveel keukens zouden we deze oplossing als handig hulpmiddel kunnen verkopen? Wie koopt dit vandaag? Hoe wordt er beslist over dergelijke concepten? Voor dit soort vragen is het slim om een apart kwalitatief onderzoek op te zetten. Evenzeer voor het testen van bestaande of nieuwe productconcepten. Online zijn er al heel veel mogelijkheden. Zowel kwalitatief als kwantitatief kan je heel veel vragen stellen. Indien nodig biedt een panelgesprek nog meer aanknopingspunten voor de volgende etappe in het route-to-market plan.

 

Vijf interessante blogs over Foodproof onderzoek.

 

Foodproof bevraagt geregeld professionals. Om concepten af te toetsen in innovatietrajecten of om de antwoorden te geven op openstaande vragen over de markt. Hiervoor gebruikt ze de Foodservice Community met tal van mogelijkheden naast het Nationaal Horeca- en Catering Onderzoek. Concepttesting, smaakpanels, groepsdiscussies en producttesting zijn de meest populaire extra researches.

 

Foodservice community 

Alles over de Belgische Foodservice Community.

Link naar het platform: www.foodservicecommunity.be

Meer over onderzoeksmogelijkheden.

De Foodservice Community Scan

 

Kopmannen

Cruciaal in de ‘route-to-market’ is kennis over de klant. Je wil uiteindelijk weten hoe de doelgroep zich gedraagt, waar men welke informatie kan vinden en waarom men bepaalde beslissingen neemt. Het Foodservice Community panel geeft die inzichten. Het Nationaal Horeca en Catering onderzoek bundelt al die kennis in een direct bruikbaar rapport. Vergeet daarbij ook niet de invulling van de communicatiekanalen. Het komt er op neer goed vast te leggen wie je waar en met welk doel aan de eindmeet wil bereiken.

 

Foodproof help met het vertalen van kennis naar praktische kansen door middel van workshops. Ook de opmaak van buyer personas gericht op foodservice en de doorvertaling naar een communicatiematrix nemen we voor onze rekening. Profielbepaling is samen met marktinzichten de basis van succesvolle commerciële plannen. Dit kan je doen door actief mensen uit je team te betrekken die dagdagelijks weten en voelen wat er bij klanten gebeurt. Onderzoek naar uitdagingen, hindernissen en (zoek)gedrag is ook erg nuttig.

 

Afbeelding1

Nuttige info:

Het belang van operator insights.

Profielbepaling voor communicatie in foodservice.

 

 

Een route-to-market plan stelt eigenlijk niets voor als je niet hebt nagedacht over hoe je bestellingen gaat genereren. De digitalisering in onze sector opent nieuwe wegen . Niet dat er iets mis is met vertegenwoordigers. Integendeel zelfs. Vaak zijn ze letterlijk de kopmannen die de toegevoegde waarde van je aanbod uitdragen. Maar online content vergezeld laten gaan van de mogelijkheid om te bestellen en hier een promotie aan koppelen is heel erg handig. Het levert je informatie op over de klant en zorgt ervoor dat je direct het effect van je online activatie kan meten.

 Wim&Marc

Benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden die Foodproof hier kan bieden?  Stuur een bericht naar Wim of Marc voor een vrijblijvende sparringsessie.

 

Geen zin maar wil je wel op de hoogte blijven? Schrijf je in op de Foodproof nieuwsbrief. Je gegevens worden veilig bewaard, enkel gebruikt voor de nieuwsbrief en enkel door Foodproof.