Pure & intense, trend uitgelicht

We maakten een trendrapport als basis voor onze ‘insights’ innovatie workshops met onze klanten. Dit jaar verzamelden we 15 consumententrends in foodservice. ‘Pure & intense’ is zo een van die trends. Het gaat bij deze trend over vertrouwen en een minimale impact van de industrie op producten.

Pure, onbewerkte producten zijn in trek. Het geeft consumenten een gevoel van vertrouwen en herkenning. Groenten die vers uit de tuin of van bij de boer komen. Basisingrediënten die we herkennen en die zuiver van smaak zijn. Maar ook smaak op zich speelt een rol. Niet bewerkte producten behouden vaak hun natuurlijke smaak en daardoor kunnen we er misschien minder van gebruiken of meer mee doen.

La Maison de Bois in het Franse Manigod, een mooi klein Alpendorpje, serveert haast enkel producten die ze ter plaatse gewonnen hebben. Ze positioneren zich als een zelfvoorzienend biologisch hotel en restaurant. Zuiverheid, puurheid en vertrouwen is hier de essentie. Je ziet letterlijk ter plaatse wat je die dag te eten en te drinken krijgt. In lijn hiermee kennen we natuurlijk ook de sterrenrestaurants van bij ons die de groenten uit eigen tuin verwerken. Herkomst speelt hier als trend ook mee. Zeker als er producten van bij de lokale boer gebruikt worden.

In een afgezwakte vorm kennen we vandaag pure producten als een assortiment zonder e-nummers. Vrij van smaak- en bewaarstoffen wordt als puur neergezet en maakt deel uit van het aanbod van meerdere foodservice producenten. Echter, het kan zeker nog beter. Zuivere onbewerkte olijfolie, granen en peulvruchten die vers van het veld komen, kant en klare kruiden, natuuryoghurt, kazen, chocolade en nog veel meer. Pure ingrediënten zoals je bijvoorbeeld ook kan vinden in een winkel als Bag&Buy. Voor de foodservice markt zijn deze dan wel te vertalen in gebruiksklare producten die passen in de werkwijze van de chef.

Gerechten met pure, intens smakende producten genieten de voorkeur van consumenten. Niet alleen omdat de smaken zuiver en opmerkelijk zijn maar ook omdat puur en intens gelijk staat met zuiver, onbewerkt en dus betrouwbaar en goed.

Meer trends vind je in het Foodproof trendrapport dat je gratis kan downloaden op onze website. Trends zijn immers een goede basis om na te denken over je innovatieplannen en te bepalen op basis van welke ‘key insight’ je de business verder wil ontwikkelen. Wim en Marc van Foodproof kunnen hier bij helpen. Contacteer ons als jij over je toekomstplannen wil sparren.