Bron: presentatie Marc Waelbers, Retail Detail Food Congress

Herinnert u zich de introductie van het fax apparaat? Vele ondernemers in België gebruiken het vandaag nog. Ook in foodservice. Om bestellingen te plaatsen. Nadat ze die op de achterkant van een bierviltje gemaakt hebben. Meten is weten. Maar met een fax en een bierviltje valt dat toch niet mee. Het kan vlugger en beter. En het rendement stijgt. Meetbaar en snel. De Growzer case: rock ‘n roll meets insights!

 

Een sector vol met uitdagingen

In Nederland wordt 83% van de bestellingen in Horeca digitaal geplaatst. In België is dat slechts 39%. De meerderheid gebruikt de telefoon om te bestellen. Zo’n 10% doet dit via de fax. Veel bestellingen worden ook via sms en Whatsapp gestuurd. Vaak heel laat op de avond nog. Om dit dan allemaal over te typen bij de groothandel. Eigenaars van Horecabedrijven betalen zo hun personeel gemiddeld 45 minuten extra per dag enkel en alleen om bestellingen te plaatsen. Reken maar uit die kost!

 

ordering B NL

 

Horeca is een beetje rock ’n roll. Bekende chefs showen als rocksterren hun nieuwste creaties. Sommigen onder hen zijn nog enkel bereikbaar voor de ‘happy few’, anderen blijven dan weer toegankelijk. Nieuwe concepten en nieuwe ondernemers duiken op … of duiken weer onder. Geld verdwijnt soms uit kassa’s om er luxegoederen mee te kopen. Exquise wijnen, leuke feestjes en heerlijk eten zijn de drugs voor iedereen die in deze sector meedraait.

 

growzer logo

Een sector vol met uitdagingen. Rendement, klanten en personeel is waar het om draait. Fabrikanten, dienstverleners en leveranciers staan te drummen om de klant te ondersteunen in zijn bedrijfsvoering. De digitalisering maakt het steeds gemakkelijker om die boodschap over te brengen. Ondernemers zijn ook meer online actief. De witte kassa heeft daar in de Belgische Horeca zeker aan geholpen. Nieuwe ondernemers kijken ook onbevangen naar digitale tools. De inzichten die ze er uit halen, vormen een cruciaal management onderdeel.

 

In een mum van tijd

Growzer is een Horeca Management Systeem. Alles start met bestellingen. E-commerce platformen van groothandels blijven ‘in the lead’ en worden gekoppeld zodat de bestelling in Growzer wordt overgenomen. Leveranciers zonder digitaal bestelplatform ontvangen hun bestelling direct uit Growzer. Dat kost een Horeca ondernemer slechts €0,8 per dag en 15 minuten tijd. Ten opzichte van de 45 minuten en de bestelling per fax realiseert elke zaak hier meteen een besparing van gemiddeld €30 per dag. Voor de prijs moet men het dus niet laten. Dat is pas rock ’n roll!

 

 

bestellen

 

De koppeling van Growzer met de kassa, maakt het mogelijk om de voorraad perfect op te volgen, bestellijsten en stocklijsten te maken en dat voor alle ‘food and beverage’. Zowel voor een zaak als voor meerdere zaken kunnen hier aparte lijsten per locatie, medewerker met bijhorende bevoegdheden voor gemaakt worden. Controle van de stocks en flexibel bestellen kan vanaf dan in een mum van tijd met de tablet in de hand. Uiteraard zijn ook alle ‘back of house’ ingredienten gekoppeld aan de diverse gerechten zodat ook die voorraad in ‘real time up-to-date’ is.

bestellingen

 

Met de slimme menu-engineering van Growzer is het feest compleet. Recepten en samengestelde aanbiedingen of dranken met veel componenten worden in detail ingevoerd. Hierna wordt niet alleen de stock continu aangepast maar is het vooral heel gemakkelijk om het rendement te bekijken. Deze inzichten laten toe om bij te sturen, nieuwe samenstellingen uit te proberen of om vast te stellen waar de meeste aandacht naar moet gaan. De tool is zo gebouwd dat recepten zich aanpassen in functie van het aantal beoogde personen.

 

menu engineering

 

95% van de business in kaart

Growzer verzamelt al die slimme gegevens in een overzichtelijk dashboard. Naast de immense tijdsbesparing en de slimme inzichten, heeft elke ondernemer in een oogopslag een zicht op al zijn kerncijfers. Meer nog, de koppeling aan andere tools maakt van het geheel een slim ‘ecosysteem’ dat 95% van alle cijfers meet en weergeeft. HR administratie en personeelsplanning, zoals bijvoorbeeld AAPI, en een link naar de digitale boekhouding zijn reeds voldoende. Linken naar systemen voor HACCP management en data over allergenen completeren het geheel.

 

Voor elke ‘outlet’ is Growzer een combinatie van vele voordelen. Ook fabrikanten en groothandels hebben baat bij een koppeling met Growzer. Niet alleen inzichten maar vooral de mogelijkheden op vlak van lokale activatie, content marketing en loyalty incentives zijn superinteressant. De digitalisering in Horeca heeft dus met Growzer een waardevol kanaal binnen een route-to-market aanpak gericht op eindklanten.

 

for the outlet

 

Aan de marktroute voor Growzer wordt verder gebouwd. De top van de Horeca piramide heeft de management tool intussen omarmd. Mini ketens als Bavet, Otomat en Greenway sturen op Growzer. Succesvolle ondernemers als De 7 Schaken, Brabohoeve en San Marco Village doen dat ook. Het aantal zaken stijgt gestaag. Vandaag wordt ook de rest van de markt benaderd en dat met een focus op het voorraadmanagement. Tegelijkertijd lopen partnerinitiatieven in de omringende landen.

piramide

 

Unieke en leefbare Belgische foodservice sector

De Growzer case is gebaseerd op een sterke insight. Ondernemers die succesvol willen zijn die combineren de  rock ’n roll in Horeca met de ratio van de cijferinzichten. Growzer zorgt voor ‘Horeca Management Made Easy’. Door dat te doen en samen te werken met vele partners, draagt het bij aan een unieke en leefbare Belgische foodservice sector. Zonder fax en zonder bierviltje.