Het mag allemaal wat minder formeel zijn

Vele uren tafelen, een maatpak met das of een strikt gereglementeerd menupatroon zijn zaken die we steeds minder zien in onze foodservice sector. Het mag allemaal wat minder formeel, minder stijf, zijn. Oude codes verdwijnen langzaam zowel in de manier waarop we graag gaan eten en drinken als in de manier waarop we professioneel te werk gaan.  Flexibiliteit en genieten van wat je doet, zijn volgens Foodproof de nieuwe drijfveren. Succes boek je niet door een strak pak maar door je aan te passen aan je klant.  

Minder restaurantregels

René Redzepi van het beroemde Noma restaurant verklaart dat hij de klassieke 3-gangen-indeling van een menu maar niets meer vindt. Op een andere plek in Kopenhagen gaat hij dus met zijn nieuwe Noma 2.0  grenzen verleggen. Het nieuwe restaurant van Geert Van Hecke, Zet’joe in Brugge, combineert topgastronomie met laagdrempeligheid en Michelinsterren zijn geen absolute focus meer. Bistro Heat in Bornem brengt een uitstekende kwaliteit op een heel ongedwongen manier. Ook klassieke wijnen maken plaats voor ontdekkingen uit pakweg Libanon of een ongekende Europese appellatie. Restaurant Waterschoot opent een brasserie, ’t Frinket, om de drempel te verlagen. Foodtrucks gaan voor smaak maar nemen de formele restaurantregels weg.

Meer ‘insights’

We hechten veel belang aan lekker eten. Dure sterrenrestaurants zijn leuk voor een speciale gelegenheid maar slechts 14% van de Belgische restaurantbezoekers gaat meer dan één keer per jaar in een sterrenzaak eten (Bron: Foodproof consumer research). En 55% gaat er zelfs nooit eten. Een belangrijke trend gaat over goed maar in minder tijd eten. ‘Fast & Good’ noemen we deze trend in ons Foodproof trendrapport. Maar ook het genieten van luxe ingrediënten met een bijzondere beleving en het delen van gerechten zijn trends die aan deze evolutie bijdragen (Bron: Foodproof trendrapport).

De evolutie naar minder formele doch kwalitatief hoog scorende eetconcepten is een belangrijk gegeven voor foodproducenten, formule ontwikkelaars en ondernemers. Een minder formele aanpak betekent geenszins een minder professionele aanpak. De vraag is dan ook hoe we op basis van deze, en andere, informatie komen tot de juiste ‘insights’. Goede’ insights’ verzamelen is het startpunt van succesvolle nieuwe plannen. Nieuwe business bouwen doe je doorgaans niet met succes door in te spelen op een bestaande trend of op informatie over je productiecapaciteit of concurrentie activiteit. Indien je echter in staat bent om te bepalen welke inzichten de basis zijn voor je plannen, heb je de eerste stap naar succes gezet. (Check het Foodproof innovatieproces voor meer info).

Hands-on

Trendinformatie, consumenten- of operator onderzoek, strategische haalbaarheid of project management zijn basisstappen in het foodservice business proces. Ook daar biedt een minder formele aanpak meer kans op succes. Vroeger dachten marketeers dat enkel internationaal gerenommeerde namen goede onderzoeken konden doen. Niets is minder waar. Onderzoek dient aangepast te zijn aan je markt en mogelijkheden en het is veel beter om een onderzoeksplan op maat te maken en dit bij te sturen in functie van de voortgang van je project. Ook zo voor adviseurs of projectleiders. Liever een hands-on advies op maat van uw project van een ervaren rot in het vak dan een batterij junior onderzoekers in een strak pak met een standaard plan.

 

Foodproof gelooft in een open samenwerking van bedrijven en speciaisten die elkaar aanvullen. Advies is een kwestie van goede mensen connecteren. Interactieve workshops leiden tot sterkere uitgangspunten. Onderzoek is veel rijker als ambasadeurrs uit de sector aanhaken. Concepten worden sterker als specialisten op onderdelen hun bijdrage leveren. Launches van nieuwe assortimenten of intrede in nieuwe kanalen verlopen vlotter als de juiste partners er hun schouders mee onder zetten. De foodservice sector heeft baat bij het delen van kennis en ervaringen. Cocreatie brengt je sneller op pad dan het geheime project met die ene dure consultant. Wij, Wim en Marc van Foodproof, kijken hoe we onze onderzoekspartners, specialisten en project managers inzetten om uw innovatieresultaat te halen.

 

Oh ja …

Ontdek zelf hoe we dat doen op onze vernieuwde website. Laat weten waar je uitdaging ligt en we vertellen je hoe we dat zouden aanpakken. Aangepast aan uw bedrijf en met een harde doelstelling voor ogen. Oh ja, en wij hebben dus geen das. En we betalen 50% van onze fee terug als we niet succesvol zijn. Omdat we geloven in de nieuwe drijfveren in onze sector. Het mag allemaal wat minder formeel zijn … en toch zeker ook wat meer professioneel!