Kiest de out-of-home consument nog voor vis op de menukaart?

Het mag gezegd: we worden via allerlei kanalen aangespoord om meer vis te consumeren. Hoewel het een gezond en lekker alternatief is voor vlees, zijn er toch andere bezwaren: enkele vissoorten zijn inmiddels bedreigd in hun voortbestaan. Net zoals met vlees moeten we dus bewust omgaan met vis. Wij vroegen 1150 Belgische out-of-home consumenten naar hun visconsumptie op restaurant. 

‘I never order fish on Monday’ schreef topchef Anthony Bourdain in zijn boek ‘Kitchen Confidential: Adventures in the Culinary Underbelly’. Het heeft niets te maken met één of andere religie of culturele gewoonte. De reden is simpelweg kwaliteit. Doordat de meeste visveilingen in Amerika op donderdag doorgaan, is de vis op maandag vaak niet meer vers.

Uit vroeger onderzoek weten we dat versheid één van de belangrijkste factoren is waar de Belg op let tijdens zijn restaurantbezoek. Diepvries heeft ondertussen een stevige positie verworven in de totaliteit van aangekochte vis. Denk maar aan scampi, zeevruchten en inktvis, maar ook veel andere vissoorten. Waar vers en diepvries vroeger als elkaars tegengestelden waren beschouwd, wordt diepvries vandaag steeds meer beschouwd als een versheidsgarantie. Het aandeel diepgevroren vis in het restaurantaanbod is dan ook groot.

Visconsumptie op restaurant

74% van de out-of-home consumenten bestelt wel eens vis tijdens een restaurantbezoek. De voornaamste reden om dat te doen is dat mensen het gewoonweg lekker vinden. Ook zegt 24% dat het volgens hen gezonder is. Als je kijkt naar de top 3 van vissoorten die het meest worden besteld, krijgen we het volgende resultaat:

  1. Zalm (33%)
  2. Tong (25%)
  3. Kabeljauw (23%)

In ons onderzoek zegt slechts 5% dat ze wel eens tonijn durven te bestellen. Bepaalde variëteiten van deze vissoort is bedreigd en dus ook een reden waarom sommige restaurants de verkoop ervan beperken of zelfs schrappen.

Duurzame visvangst

Verrassender is de volgende bevinding uit ons onderzoek.  Zo blijkt ook dat 78% het belangrijk vindt dat de vis die op het bord komt, duurzaam wordt gevangen. Duurzame visvangst betekent simpelweg dat rekening wordt gehouden met bedreigde soorten. Met andere woorden: enkel vissen op soorten die gevangen mogen worden en zo de schade aan het vissenbestand beperken.

Welke vissen kun je dan met een gerust geweten op de kaart zetten? Dit kom je te weten via de VISwijzer van De Stichting Noordzee. Deze gids biedt een goede indicatie welke vis uit duurzame visserij of kweek afkomstig is.

Duurzaamheid is sedert enige tijd een belangrijke trend binnen onze foodservice markt. Voor de vissector wordt deze anders ingevuld dan voor andere sectoren. Belangrijk is dat je als fabrikant of conceptaanbieder goed bepaalt op welke manier je op deze trend inspeelt en hoe je daarover communiceert.

Maak jij als foodservice expert de switch naar een duurzaam aanbod? Heb je hierbij hulp nodig? Contacteer ons en wij zorgen voor het nodige advies.