Wat is het belang van merken in de Belgische foodservice markt?

Operator insights uit de Foodservice Community

Van de meer dan 600 bevraagde ondernemers in foodservice vindt 6% merken van fabrikanten totaal niet belangrijk. Exact 14% zegt het tegenovergestelde. De rest zit daar tussen. Waarom koopt men merken? En wat verwachten foodservice ondernemers nu eigenlijk van een merk?

 

In alle onderzochte foodservice segmenten is kwaliteit de belangrijkste reden om voor merkproducten te kiezen. Het QSR kanaal noemt herkenbaarheid, vertrouwen en smaak als voornaamste keuzefactoren. Met name de hoge score in frituren valt op. Blijkbaar zijn ze interessant om door te vertalen naar klanten.

 

Schermafbeelding 2017-12-21 om 12.22.02

 

Een heel klein gedeelte van de respondenten kiest nooit voor merkproducten met als belangrijkste redenen de prijs en de beschikbaarheid van het eigen merk van de groothandel. Even goed als het A-merk is het argument. Smaak en herkenbaarheid zijn in Vlaanderen een belangrijke redenen om voor merkproducten te kiezen, in Wallonië/Brussel is dit veel minder.

 

Van een merkfabrikant verwacht men uitgebreide productinformatie, inspiratie voor recepten en het bezoek van een vertegenwoordiger. Een cateraar verwacht meer dan andere ondernemers workshops en productdemo’s. Ook aanwezigheid op beurzen scoort hoog. In QSR is vooral verkoopondersteuning en promotiemateriaal belangrijk.  Dit sluit aan bij het belang van zichtbaarheid van een A-merk naar de klant toe.

 

Interessant zijn trouwens ook de antwoorden op de vraag welke acties of promoties men aansprekend vindt. Dit en nog veel meer over het gedrag van chefs en eigenaars in de Belgische foodservice markt lees je in de Foodservice Community Scan. Check de preview van de 2de Foodservice Community scan.