Hoe lanceer je een nieuw product in de foodservice sector?

Wist je dat driekwart van de productlanceringen fout aflopen? Het lanceren van een nieuw product binnen de foodservice sector is geen kinderspel. Het vraagt de nodige expertise en waakzaamheid. Laat je alvast niet ontmoedigen. Dit kan jou ook motiveren om het tegendeel te bewijzen. Wij geven je alvast enkele tips voor een succesvolle productlancering.


Inzichten en analyse leiden tot een concept

Voor je een nieuw product kunt lanceren, doorloop je verschillende fasen: van concept over productontwikkeling naar lancering. Op basis van marktcijfers, trendrapporten en interviews kun je vaststellen waar de ontbrekende kansen zich in jouw markt situeren. Een ‘opportunity workshop’ kan je helpen om te detecteren waar deze kansen recies schuilen. Zo’n workshop levert informatie waarmee je aan de slag kunt voor de ontwikkeling van verschillende concepten. Die kun je vervolgens uitgebreid testen om te weten welk  concept zowel strategisch, technisch als commercieel haalbaar is. Nu je weet wat je wilt, ben je klaar voor de uitwerking van het concept en de ontwikkeling van het product, een proces dat moet leiden tot de uiteindelijke productlancering.


Het concept is de basis voor productontwikkeling
Weet je dat je met je concept een haalbare kaart trekt, dab kun je aan de slag met de ontwikkeling van een prototype. Hier gaat jouw productontwikkelaar samen met de collega’s van inkoop en productie aan het werk voor het aanmaken van de eerste stalen. Daarna is het de beurt aan een uitgebreid testpanel dat de het nieuwe product met een kritische blik onder de loep neemt. Neem die feedback ter harte want dit kan je product alleen maar verbeteren. In deze fase ga je ook na hoe je het nieuwe product zal positioneren en doe je een eerste aanzet tot de verpakkingsontwikkeling. Daarnaast ga je ook best na of het nodig is om je merk juridisch te laten beschermen.


Van productontwikkeling naar introductieplanning
Een goed afgebakende testmarkt is ideaal om van je prototype over te gaan naar de introductieplanning. Weet dat de testfase een controleerbaar speelveld is dat je de mogelijkheid geeft om eventuele fouten bij te sturen. Dit levert zeer waardevolle informatie op om je commerciële foodservice business case op te stellen. Samen met je commerciële collega’s kun je daarna kijken naar het prijsbeleid, het communicatieplan en de volume- inschatting voor de beoogde markt.


Product klaarmaken voor productie op grote schaal

Ben je al zover geraakt? Proficiat! In de volgende fase heeft de directie je foodservice business case goedgekeurd. Alles wordt nu in het werk gesteld om de lancering van je nieuwe product zo snel mogelijk van start te laten gaan.

Dit betekent dat je product binnenkort op grote schaal geproduceerd zal worden. De verpakking moet nu helemaal afgewerkt zijn, het logistieke proces dient vast te liggen en alle productspecificaties worden definitief bepaald. De kwaliteitsafdeling heeft in kaart gebracht waar de kritische factoren liggen en hoe de voedselveiligheid doorheen de hele productieketen wordt geborgd.


Product klaarmaken voor de lancering in je foodservice kanaal
Hoe verder je evolueert gedurende het hele proces, hoe meer kennis je vergaart. Doorheen je onderzoek en testing weet je ondertussen hoe de markt in elkaar zit. Dit is het moment om ook de prijszetting definitief te bepalen. Denk goed na over je prijsstrategie en houd rekening met de marge van de groothandel, de inkooporganisatie, de eindgebruiker en tenslotte je eigen marge. Die laatste marge heb je niet alleen nodig om winst te maken maar ook om je promotiemateriaal en merchandising te betalen. In deze fase mag je ook het communicatieplan niet uit het oog verliezen. Denk na over waar en hoe je gaat praten met de handel, met ‘operators’ en met de consument? Wat is je kernboodschap, hoe breng je die en wat is de timing?


Lancering van je nieuwe product in foodservice business
Het is zover! Je hebt aan alles gedacht en staat op het punt je product te lanceren. De productie is gepland en alle marketingmaterialen staan klaar. Ook de collega’s van de verkoopafdeling zijn op de hoogte. Op dit moment help je nog mee aan de presentatie voor de handelaren. Je communicatieplan wordt nu uitgerold. Online en offline wordt je boodschap verspreid. Er kunnen stalen worden uitgedeeld waardoor de eerste promoties wellicht ook gepland zijn.

Een gouden tip: ga mee naar de handel en leer bij tijdens de presentatie van je salescollega’s. Praat daarna ook rechtstreeks met de consument. Ga online op zoek om in dialoog te treden met je publiek. Zo breng je niet alleen je eigen nieuwe product onder de aandacht maar leer je ook bij uit de reacties van je gesprekspartners.


Evaluatie van je productlancering in foodservice business
Als het goed is, draait de productie op volle toeren en komen de eerste bestellingen binnen. Vergelijk de ‘ex-factory’ gegevens met de beschikbare verkoopgegevens van klanten. Volg nauwgezet op wat er gebeurt bij de klanten. Hoe verkoopt het en wat is de gemiddelde doorlooptijd? Sprokkel hierbij alle mogelijke reacties van eindklanten en consumenten en evalueer deze aan de hand van je initiële foodservice business case.

Focus nu op de doorstroming van de handel naar de eindgebruiker. Ga vooral acties ondernemen om de verkoop van je eindgebruiker naar de consument te stimuleren. Als de kans er is, bouw dan een netwerk uit van gebruikers die je ambassadeurs worden. Zij kunnen op hun beurt weer nieuwe klanten aanreiken.


Analyse van de resultaten
Na enkele maanden is het tijd voor een formele analyse van de eerste resultaten. Neem je foodservice business case erbij en kijk wat de beoogde resultaten daar waren. Ga dan na hoe je de resultaten nog kunt verbeteren. Scoor je minder goed dan gehoopt? Panikeer nog niet maar neem de tijd om grondig te onderzoeken waar het is misgelopen. Check de implicaties op de productie, op de beschikbare middelen en bereken wat de impact is op je financiële positie. Deze elementen moeten je toelaten om de gepaste maatregelen te nemen. Soms heb je niet alle factoren in de hand en loopt niet alles zoals gepland. Dat is niet erg. Ook dat zijn lessen voor je volgende productlancering in foodservice business.

Ben jij toe aan een nieuwe productlancering in de foodservice sector en heb je hierbij onze hulp nodig? Download dan hier ons stappenplan of maak een afspraak om te ontdekken hoe wij je kunnen helpen bij een succesvolle productlancering.