Hoe kunnen pizzarestaurants inspelen op hedendaagse foodtrends?

Van een snelle hap tot een avondje uit eten: een pizza kan heel wat mensen bekoren. Dit was één van de bevindingen uit ons onderzoek bij 1000 Belgische out-of-home consumenten over hun bezoekjes aan pizzarestaurants. Zijn die consumenten dan tevreden over het aanbod of moeten pizzarestaurants creatiever omspringen met hedendaagse trends?

De troef van pizza is de enorme diversiteit van het aanbod. Zowel traditionele consumenten als avontuurlijke bourgondiërs vinden hun gading in de talloze combinaties. Het concept van de pizza kan zelfs de gezonde en bewuste eter verleiden, want dezer dagen vind je onder meer pizzabodems op basis van bloemkool. Maar vertaalt die enorme flexibiliteit zich ook in een grote populariteit van pizzarestaurants?

Nog veel potentieel

Hoewel pizzarestaurants in zowat het hele land goed ingeburgerd zijn, vindt niet iedereen de weg naar deze Italiaanse keuken. Maar liefst één op vier van de ondervraagde out-of-home consumenten stapt nooit een pizzarestaurant binnen. Van die groep respondenten laat  77% ook nooit een pizza aan huis leveren. Vooral 40-plussers laten pizzarestaurants links liggen.

Wanneer out-of-home consumenten naar een pizzarestaurant gaan, dan eet 45% meestal ter plekke. Bijna 35% prefereert een meeneempizza om thuis op te eten, 20% van de ondervraagde Belgen wisselt af tussen de twee mogelijkheden.

Creatief met pizza

Hoewel iets meer dan de helft van de out-of-home consumenten tevreden is over het aanbod van toppings, mag het volgens 44% van de ondervraagden toch wat creatiever. Een veranderend aanbod met seizoensgebonden pizza-ingrediënten kan hierop inspelen.

Net als bij de toppings is ook bijna 60% van de Belgische pizzarestaurantbezoekers tevreden over het aanbod van pizzabodems. Eén op vier is van oordeel dat pizzabakkers origineler uit de hoek moeten komen.

De gezondheidstrend sijpelt ook binnen in deze sector. Bijna 40% van het onderzoekspanel, dat af en toe een pizzarestaurant bezoekt, wil graag meer groenten zien op het bord. Wie weet ligt hier een kans om meer out-of-home consumenten over de streep te trekken? Pizza heeft een sterke link met fastfood, een perceptie die door een gezondere invulling tegengewicht kan krijgen.

Pizzarestaurant

Op welke trends moeten pizzarestaurants inspelen?

De culinaire wereld is voortdurend in verandering, het is dus maar wat logisch dat ook pizzarestaurants inpikken op de trends die bij hen van toepassing kunnen zijn. Iets meer dan 20% van de ondervraagde out-of-home consumenten vindt dat pizzabakkers meer moeten focussen op hoogwaardige ingrediënten.

Een andere 20% van de respondenten geeft de voorkeur aan traditionele pizza’s. Een authentieke houtoven speelt hier perfect op in. Daarnaast geeft één op zes aan dat het gebruiken van lokale producten hun voorkeur geniet.

Deze top drie geeft aan dat authenticiteit van de producten een belangrijk aandachtspunt is, al is dit geen complete verrassing. Ambachtelijke bereidingswijzen winnen aan populariteit. Bovendien hechten consumenten heel veel belang aan het zorgvuldig selecteren van ingrediënten, iets wat ze dus ook van de foodservice professionals verwachten.

Wil jij ook weten wat er speelt binnen jouw sector en hoe je daarop kunt inspelen? Ook geïnteresseerd in nieuwe kansen en hoe je inzichten moet omzetten in innovatieplannen?  Marc en Wim van Foodproof kunnen je hierin bijstaan.