Hoe food design je product succesvoller kan maken

Hoe bepalend is de vorm voor de smaak en de identiteit van een product? Héél bepalend. Dat weten de Italianen als geen ander. Elke vorm van pasta heeft er een eigen naam, eigen typische gerechten en een eigen smaakervaring. Linguine en farfalle, dat is helemaal iets anders dan penne rigate en lasagne. En toch is het allemaal pasta. Wellicht het grootste succesverhaal uit de westerse culinaire geschiedenis. Het vreemde is dat we dat allemaal weten, maar minder vaak toepassen op andere productgroepen. En dat terwijl andere vormen, kleuren en presentatie aanzienlijk kunnen bijdragen tot de verkoop van een product. Op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor jouw product? Laat de ideeën stromen.

Niets zo iconisch als de Belgische friet. Fijne frietjes of forse Pommes Pont Neuf: ongeacht de dikte is elke friet herkenbaar als friet. Zijn er voorbeelden die resoluut een andere vorm vertonen? Een mooie case is die van McCain die met zijn Twisters een heel nieuwe draai gaf aan de populaire friet. De speelse spiraalvorm trekt de aandacht van groot én klein. En wat meer is: net zoals bij pasta geeft ook hier de vorm een ándere smaakervaring, omdat sausen anders worden opgenomen.

Food design: sales driver

Een ander voorbeeld is het fijne ‘steppegras’ dat door sommige horecazaken als specialiteit van het huis wordt geserveerd. Zowel de Twisters als het steppegras ontpoppen zich tot ‘menu drivers’. Consumenten komen en kiezen in eerste instantie voor de originele friet. Pas daarna kiezen ze er de andere maaltijdcomponenten bij. “Twisters, graag, en doe er maar een gegrilde steak béarnaise bij.” Iemand die intensief bezig is rond food design is Marije Vogelzang die zichzelf ‘eating designer’ noemt. Waarom, dat ontdek je in haar boek.
De moeite waard om rond het thema food design eens te brainstormen? Innovatie in de vorm van je product kan een stevige boost geven aan je sales. En aan die van je klanten.

Andere kleuren

Wat geldt voor andere vormen, geldt eveneens voor kleuren. Ook hier zijn er tal van voorbeelden uit de Italiaanse keuken, waar oranje, rode, groene en zelfs zwarte pasta een extra dimensie geven aan bekende gerechten. In het groentenassortiment (bijvoorbeeld) zorgen gele wortelen en boterraapjes, violette aardappelen (vitelotte noir) en zwarte tomaten voor een originele kleurtoets. Net zoals de kleuren van een verpakking best uitvoerig getest worden, is dat zeker noodzakelijk voor voedingsproducten die je een andere tint wilt meegeven. Voorzie voldoende consumententesten, want de kleuren die als ‘smakelijk’ worden gepercipieerd, hebben zo hun eigen grenzen. Tenzij je in de gadget-sfeer wilt blijven hangen. Een lot dat wellicht de onlangs gelanceerde blauwe wijn zal beschoren zijn. Of niet?

Originele presentatie

Stellen dat de presentatie het verschil kan maken, is een open deur intrappen. Maar je kunt ook inzoomen op de verpakking waarin de presentatie van het product gebeurt. Neem nu bijgerechten. Het moet gezegd: papieren zakjes voor huisgemaakt brood, puntzakken voor verse frieten, enveloppes voor servet en bestek: ze geven allemaal nét dat tikje meer. Als food specialist kun je ook hierin meedenken en met een beetje geluk (en een goede strategische voorbereiding) de volgende grote trend lanceren.

Food design of the future

Vorm, kleur en presentatie hebben invloed op de smaakperceptie. Maar er is nog (veel) meer. Ook de wetenschap is inmiddels erg gefascineerd door smaakervaring en hoe die te manipuleren. Zo werken onderzoekers op de structuur, textuur en viscositeit van bepaalde voedingswaren en het effect op smaak en het gevoel van verzadiging bij de eter. De kans is groot dat die inzichten in de niet zo verre toekomst hun impact zullen hebben op food design. De moeite waard om dit te volgen.

Zin om hierover eens wilde ideeën te spuien? Foodproof wordt met plezier uw klankbord en steekt vervolgens al even graag de handen uit de mouwen.