Hoe bedenk je een nieuw foodservice concept?

Voortdurend moeten innoveren? Dat is de bikkelharde realiteit waarmee elke business vandaag wordt geconfronteerd. Als je niet participeert aan de nieuwste trends, ben je al snel passé. Dit principe geldt ook voor de foodservice business. Nieuwe concepten zijn broodnodig om de sector levendig te houden. En nieuwe trends en evoluties stimuleren foodservice bedrijven permanent na te denken over hun huidige situatie. Ook het mondiger worden van de consument voedt de sector voor het zoeken naar nieuwe oplossingen. Ze moeten zichzelf uitvinden en heruitvinden. Maar hoe doe je dat nu? Hoe bedenk je een nieuw en ijzersterk concept?

Nog veel te vaak wordt er vandaag eerst gekeken welke ideeën er reeds op de plank liggen of waar er nog capaciteit in productie vrij is. Klanten laten vandaag ook weten waar ze nood aan hebben. Meetings worden georganiseerd en producten worden vergeleken om te beslissen welke nieuwe concepten of plannen er zullen worden uitgewerkt.

Maar heb je ook al eens nagedacht over volgende vragen: Zijn de concepten ook daadwerkelijk haalbaar? Hoeveel van de nieuwe ideeën zijn ook effectief op de markt gebracht? Hoeveel nieuwe concepten zijn vandaag nog succesvol? Zijn de nieuwe plannen gebaseerd op de juiste inzichten? Hoeveel tijd en mensen zijn er vandaag voorhanden om dit goed te doen?


Bouwen aan je foodservice business, geen evidente klus

Bouwen aan je foodservice business kan vandaag niet langer via het ‘trial and error’ principe. Daarvoor is het te duur, is de tijd te schaars en beschik je niet altijd over mensen om hier alle aandacht aan te geven. Het optimaliseren van je foodservice business is dus geen evidente klus.

Een concept in de markt zetten is een proces. Het stopt niet na enkele brainstormsessies. Daar begint het pas. Een concept bedenken is een onderdeel van een groter geheel dat van start gaat bij het analyseren van de mogelijkheden en kansen van je foodservice business. Nadien moeten er, met behulp van marktonderzoek, inzichten bij klanten worden vergaard. Daarna moet het concept eerst uitgebreid worden getest alvorens het op de markt kan worden gebracht.

Daar knelt vaak het schoentje. Vaak is er te weinig tijd om aan dit proces de volledige aandacht te geven. Ook gebeurt het dat je enthousiasme of de druk om te presteren ervoor zorgen dat je essentiële stappen in het proces overslaat. Een nieuw concept bedenken vergt echter inzicht, ervaring, onderzoek, creativiteit, tijd én vooral aandacht. Want onthoud: goed is niet goed genoeg.


Wat heb jij nodig voor een ijzersterk concept?

Een stapsgewijze aanpak is broodnodig om de kansen op succes te maximaliseren. Foodproof kan je daarbij helpen. Hoe je dat doet, bepaal je volledig zelf. Zo kan je er voor kiezen om na de analyse van de oppurtuniteiten zelf aan de slag te gaan met het voorgestelde advies. Je kan nog een stap verder gaan en je laten ondersteunen door een hands-on projectmanager. Ook kun je dankzij onderderstaande tips al zelf een stap in de goede richting zetten.


5 tips die je helpen bij het bedenken van een succesvol concept

  • Ga op zoek naar relevante inzichten

Verzamel informatie over de behoeften en noden van je klanten. Denk na waarom ze deze specifieke wensen hebben en probeer te achterhalen welke meerwaarde jij hier kan bieden. Ga zeker ook eens een kijkje nemen in ons trendrapport. Daar zitten ongetwijfeld ook enkele interessante denkpistes tussen die voor jouw foodservice relevant kunnen zijn.

  • Challenge je ideeën in een vroeg stadium

Spreek met experts binnen en buiten jouw bedrijf. Die meningen zijn belangrijk om te toetsen wat zij van jouw ideeën vinden. Vraag vooral waarom ze bepaalde factoren goed of minder goed vinden. Voor jou is het belangrijk om de elementen te onthouden die jouw toekomstig concept kunnen versterken.

  • Ken en gebruik je eigen kracht

Uiteraard is het belangrijk om ‘out of the box’ te denken. Dat levert vaak goede ideeën op. Sta wel stil bij de beschrijving van je concept. Hier moet duidelijk zijn wat de technische- en commerciële haalbaarheid is. Deze inzichten leveren ongetwijfeld de eerste bouwstenen van je conceptueel plan op.

  • Test én test nog eens

Zodra je jouw idee of prototype kan testen moet je dat doen. Het meest aangewezen is dat je jouw concept gaat testen bij mensen die later ook jouw concept kunnen kopen. Klanten zijn vandaag veel meer ‘co-creators’. Maak daar gebruik van. Het levert je heel veel extra inzichten op in de verfijning van jouw concept.

  • Ga voor duurzaamheid

Denk groot, denk op lange termijn. Als je tijd, geld en moeite steekt in het bedenken van een nieuw concept dan zorg je er best voor dat het de moeite waard is. Mik op een effect waardoor je op langere termijn verder kan bouwen en dat je concept zelfs nog kan verrijken.

Bovenstaande tips zullen je helpen bij het bedenken van een ijzersterk idee. Uiteraard moet dat idee nog vertaald worden naar een plan van uitvoering. Dat hoef je uiteraard niet alleen te doen!


Foodproof als partner?

De transitie van een goed idee naar een lancerings- of veranderingsplan kan enkel door een methodische aanpak. Foodproof kan hier het missende puzzelstukje zijn. Wil je nieuwe kanalen betreden? Of wil je nieuwe producten op de markt brengen? Binnen de foodservice business ligt een grote uitdaging om op een succesvolle manier in te spelen op de jongste trends. Het kan best zijn dat je over een ijzersterk idee beschikt, maar de uitwerking en opvolging zijn minstens even belangrijk om jouw idee iets te laten opleveren. Dankzij onze gepersonaliseerde aanpak en onze jarenlange expertise, sturen wij jou alvast in de richting van resultaat! Wil je weten hoe onze aanpak precies in zijn werk gaat? Download hier ons stappenplan!