Gezonde kindergerechten: waarom foodservice bedrijven moeten nadenken over een uitdagender aanbod

De liefde van de man gaat door de maag, wordt nog steeds gezegd. Maar je kunt ook kinderhartjes winnen met een heerlijke maaltijd. Kinderen zijn out-of-home consumenten die te vaak over het hoofd worden gezien. Hoe slaag je erin als foodservice bedrijf om met gezonde kindergerechten en een uitdagend aanbod deze klanten te overtuigen?

Een kinderportie spaghetti, chicken nuggets met frietjes of een halve kip met appelmoes: dit is de samenvatting van de meeste kindermenu’s in horecazaken. We serveren hen wat we denken dat ze lusten, lijkt hier het uitgangspunt. Kinderen moeten alle mogelijke smaken nog leren kennen en hebben er dus baat bij om originele, kruidige of exotische gerechten voorgeschoteld te krijgen. Ze zullen bovendien gezonder leren eten wanneer hen een gevarieerd menu wordt aangeboden.

Niet alleen is het in het belang van het kind om evenwichtige gerechten op de kaart te zetten, ook horecazaken en foodservice bedrijven hebben hier baat bij. Wie in het oog springt met een gezond, gevarieerd aanbod weet ook de ouders te overtuigen. Wanneer een gezin uit eten gaat, dan hebben de kinderen een enorme beslissingskracht. Ouders verkiezen restaurants waar ze hun nageslacht een kwalitatieve maaltijd serveren.

Hoe kun je als foodservice bedrijf aan de slag met het aanbod?

Het Nederlandse restaurant KEK in Den Bosch is ervan overtuigd dat je kinderen alles kunt serveren. Bij KEK (koe en kreeft) kunnen kinderen ofwel van de ‘grote kaart’ kiezen, ofwel hebben ze de mogelijkheid om een eigen alternatief menu samen te stellen met bijvoorbeeld rivierkreeftencocktail of carpaccio. Net hetzelfde verhaal bij Fifteen, het restaurant van Jamie Oliver in Amsterdam, waar kinderen een risotto of gegrilde hoevekip kunnen bestellen.

Staat er sushi op het menu? Is het een restaurant met een Mexicaanse keuken? Bied jonge consumenten de mogelijkheid om die sashimi met zalm of een spicy taco te proeven. Serveer kleinere porties van de volwaardige gerechten.

Bovendien zullen kleinere porties en een bijhorende lagere prijs de ouders overtuigen dat hun kinderen dit gerecht mogen kiezen. Wanneer kinderen van de volwassen menukaart kiezen, zullen ouders hier misschien weigerachtig tegenover staan. De duurdere volwaardige portie is vaak te groot voor kinderen en leidt dus vaak tot verspilling, van het eten én het te spenderen budget.

Welke noden zijn er nog?

  • Originele horecaconcepten hebben een streepje voor bij gezinnen. Maak van een restaurantbezoek een totaalbeleving, waarbij niet alleen de gerechten op ouders met kinderen zijn afgestemd. Het leuke ijsjesconcept ‘Eyescream & Friends’ in Barcelona is zowel voor jong als oud erg aantrekkelijk. Klanten kunnen er hun eigen ijsje samenstellen volgens een leuke, interactieve werkwijze. Het speelse idee wordt ook in de inrichting en de communicatie doorgetrokken.
  • Een tof aanbod van animatie kan ook een bepalende factor zijn voor de restaurantkeuze. Antwerpen telt hier een interessant voorbeeld. In Sens Unik kunnen ouders met een gerust hart hun kroost uit eten nemen. De ouders dineren beneden, boven op zolder is het een waar kinderparadijs. Niet alleen is er animatie voorzien voor de kinderen, een chef schotelt hen hun lievelingsgerechten voor. Kinderen hebben ook de mogelijkheid om samen met hun ouders te tafelen mét een klein gerecht van de volwassenenkaart.

Wil je een nieuw product of concept lanceren in de foodservice sector? Maak een afspraak om te ontdekken hoe wij je kunnen helpen bij een succesvolle productlancering.