Foodservice trends 2019

Het Foodproof trendrapport is weer klaar. Iedereen pakt wel uit met trends rond de jaarwisseling. Maar voor ons is het een werkinstrument. Naast de vele onderzoeken, de analyses, de cijfers en de panelresultaten, zijn trends een essentieel onderdeel van succesvolle foodservice plannen. Naast 5 professionele trends brachten we 10 consumer trends in kaart.

  • Steeds meer krijgen we alarmerende berichten te zien over wat er gebeurt op onze planeet. We produceren teveel CO2, we gooien teveel weg, we gaan niet goed om met onze middelen en we tonen te weinig respect voor levende organismen. De politiek kan in de ogen van de mensen niet snel genoeg een antwoord formuleren dus besluit een steeds stijgend aantal van de bevolking om zelf een bijdrage te leveren. Want wat goed is voor de aarde is uiteindelijk ook goed voor jezelf. Het gebruiken van reststromen ….
  • Net zoals de informatie die we willen ontvangen steeds meer op maat gemaakt moet zijn, willen we dat ook voor wat we eten en drinken. Gezonde producten aangepast aan onze energiebehoefte omdat we weer aan het sporten zijn of omdat we herstellen van een ziekte. Hoe meer informatie …
  • Onze wereld beleeft een nieuwe technologische revolutie. Augmented reality, 3-D printing, nieuwe bereidingstechnieken, gepersonaliseerde informatiekanalen, automatisering … . De grote vraag is welke toepassingen op grotere schaal in de foodservice sector ingang zullen vinden. Geeft onze vork binnenkort …
  • Consumenten kiezen steeds meer voor alternatieve eiwitten. Doorgaans komen die uit plantaardige Eiwitten uit peulvruchten bijvoorbeeld zijn hoogwaardige vervangers voor bronnen van eiwit uit vlees, zuivel of vis. Voedingsvezels is de nieuwe focus. Vetten zijn uit den boze. Voor veel mensen gaat 100% vegetarisch …
  • Klassieke maaltijd en kookmomenten maken plaats voor eetoplossingen die snel en betaalbaar We kunnen eten en drinken wanneer wij het willen. In de buurt, op het werk, onderweg, op elk moment van de dag en ook aan huis gebracht. Onze levensstijl in combinatie met de technologische en logistieke mogelijkheden maken dat mogelijk. In Londen …
  • We letten op onze gezondheid en op het klimaat. We zijn ons meer dan ooit bewust van wat we eten en drinken. Maar soms stappen we er even uit. Er zijn momenten dat we ons overgeven aan genot. Dat extra glas bier …
  • Vergeten te ontbijten? Geen tijd om te lunchen? Je zal het reeds aan de lijve ondervonden hebben maar tijd is een kostbaar goed geworden. Door onze overvolle agenda’s nemen we niet voldoende tijd voor elke maaltijd. De oplossing? Een snelle en goedkope maaltijd. Maar inboeten op de kwaliteit van ons voedsel, dat willen we niet. Terwijl de betere hamburger …
  • Steeds meer willen we genieten van topingrediënten. Omdat we vinden dat we dat verdiend hebben, omdat we nieuwsgierig zijn naar hoe ze smaken, om te kunnen delen met anderen hoe bijzonder we genoten hebben of gewoon omdat we dat heel lekker vinden en kunnen betalen. Mensen willen waar …
  • Elke dag vlees is niet nodig. Bereidingen met groenten zijn een volwaardig alternatief geworden. Daar waar vroeger groenten nog een bijgerecht waren of een minder smaakvol product voor de overtuigde vegetariërs, duiken nu overal prachtige groenterecepten op. Plantaardige grondstoffen kennen …
  • We zijn op zoek naar een product met een verhaal. Het product kan verschillende verhaallijnen bevatten. Zo kan het gaan over de manier waarop het product doorheen de productieketen tot stand is gekomen maar even goed over de gebruikte ingrediënten of toegepaste recepten. De terugkeer naar traditie …

     

    Wil je alle details over de 10 consumer trends bekijken en meteen de 5 professional trends meepikken? Dat kan! Klik hier en lees hoe je snel dat nieuwe Foodproof trendrapport ontvangt.