Ook de Belgische foodservice sector ontsnapt niet aan digitalisering

Digitalisering. Er gaat geen dag voorbij of ergens is er een krant, weekblad of online community die het erover heeft. Zowat in alle sectoren duiken nieuwe digitale toepassingen op. Ook onderlinge communicatie en informatie verloopt in razendsnel tempo steeds meer via het internet. Nieuwe kansen doen zich op dat vlak eveneens voor in onze foodservice sector. Wordt alles dan digitaal?

Betalen en bestellen.

Bestellen en betalen was nog nooit zo gemakkelijk. Interactieve polsbandjes op festivals zorgen dat je moeiteloos aan eten en drinken geraakt. Nieuwe toepassingen duiken dagelijks op om gemakkelijk te betalen. Ook een tablet op restaurant biedt mogelijkheden om gebruik te maken van de voordelen van online dataverwerking.

 

Tsing

 

Online toepassingen om bestellingen te noteren in een horecazaak kennen we al langer. Maar een revolutie ontstond wel toen klanten plots snel en gemakkelijk online konden bestellen om aan huis te laten leveren. Deliveroo is niet meer uit het straatbeeld weg te denken en ook Takeaway.com, het vroegere Pizza.be, timmert flink aan de weg. Grossiers hebben uiteraard reeds langer geleden de mogelijkheden van online bestellingen ontdekt. Horeca Van Zon kwam recent in het nieuws door de launch van een online bestelplatform waar klanten 7 dagen op 7 kunnen bestellen en de dag zelf nog geleverd worden.

 

Data als managementinformatie.

Grote vraag is echter welke nieuwe mogelijkheden moderne digitale technieken bieden voor het Belgische grossierlandschap in foodservice? Grossiers hebben immers een enorm gedetailleerde kennis van hun klanten. Zij kennen de ambities van elke zaak, de bestelpatronen, de specifieke uitdagingen. Een grossier heeft als enige zoveel kennis over zijn klant in huis die hij kan koppelen aan de mogelijkheden van fabrikanten. Er liggen dus kansen om niet meer in producten te denken maar in gepersonaliseerde klantenoplossingen op basis van sterke data.

 

Kennis op basis van ‘big data’ is trouwens waar Growzer op inspeelt. De digitalisering biedt het platform immers de mogelijkheid om op basis van concrete gegevens over online bestellingen te managen en op die manier de bedrijfsvoering te verbeteren. Ook de data uit de witte kassa zijn een uiterst waardevolle bron van managementinformatie. Nieuw in dit verband is Aapi, de digitale assistent voor horeca ondernemers. Afhankelijk van welke systemen zijn gekoppeld, zorgt Aapi voor personeelsplanningen, personeelsadministratie en business data in één tool. Een andere toepassing die gebaseerd is op het online beschikbaar stellen van data is PS in Foodservice. Het is een platform waar alle productinformatie gedeeld wordt voor iedereen in de foodketen: fabrikanten, groothandels en afnemers. De teller staat vandaag op 196000 producten.

 

Aapi

 

Kennis.

Goede plannen maken kan niet langer zonder gedegen marktonderzoek. Ook dat is op basis van online toepassingen een pak gemakkelijker geworden. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve bevragingen kunnen volledig via het internet plaatsvinden. Nieuwe concepten, andere kleuren of de toepassing van bepaalde materialen hoeven niet langer eerst nagebouwd te worden voor onderzoek maar kunnen heel gemakkelijk met ‘virtual reality’. Onderzoek zorgt ervoor dat aanbieders de consument echt leren kennen en zo hun aanbod kunnen optimaliseren. Kennis over de ‘operators’, de ondernemers in onze sector is minstens even belangrijk. Naast innovatie doet ook category management zijn intrede in foodservice. De digitalisering brengt nieuwe mogelijkheden mee om data te analyseren en zo fijnmazige inzichten te vergaren die je helpen bij het nemen van beslissingen over je assortiment en bedrijfsvoering.

 

foodservicecommunity

Onderzoek, informatie, inzichten, … leveren allemaal kennis op. Kennis die gedeeld wordt door mediabedrijven, fabrikanten, kennisinstellingen en netwerkorganisaties. De digitalisering brengt met zich mee dat ook al deze informatie online beschikbaar is. Meer nog, iedereen haast zich om al die content zo goed mogelijk te laten opvallen waardoor we nu nagenoeg overrompeld worden door die overvloed aan informatie. Zelf bepalen waar je welke informatie wil vinden, is de boodschap voor de toekomst al kunnen kennisplatformen zoals de Foodservice Community ook wel helpen om informatie te bundelen voor de professional in foodservice.

 

Online marketing.

Online communicatieplatformen zorgen ervoor dat klanten direct hun mening geven over eten en drinken. Dat brengt ons vervolgens via alle mogelijke vormen van online marketing gericht op het werven, verrassen en binden van klanten.  Vandaag de dag kennen we zelfs een overaanbod van online content en komt het erop neer heel goed te weten wie je klanten zijn, hoe je ze geïnteresseerd kan krijgen in je aanbod en via welke kanalen ze informatie zoeken en delen. Profielbepaling was nog nooit zo belangrijk! Het gedrag van ideale klantenprofielen in kaart brengen, zorgt ervoor dat je begrijpt met wie je hoe best communiceert.

4 V model

 

Nadenken over hoe je potentiële klanten doorheen de ‘buyer journey’ dichter tot bij je aanbod kan brengen, hoort daar ook bij en mag niet onderschat worden. Slimme online marketing maakt vandaag deel uit van de communicatieplannen van bedrijven in foodservice. Steeds meer bedrijven omarmen de inbound marketing filosofie waarbij je vertrekt vanuit de noden van je klanten en die inzichten gebruikt om op een slimme manier content-gedreven online communicatie te voeren. Waar hechten mensen belang aan als ze uit eten gaan? Dat is één van de vragen waar je een antwoord op wil hebben zodat je weet hoe je de spontane interesse van klanten verkrijgt.

 

Facebook en zo.

Bijna alle foodserviceprofessionals (97%) geven aan websites te bezoeken voor informatie en inspiratie. De eigen website en Facebook zijn veruit de belangrijkste kanalen om de eigen zaak bekend te maken. Facebook springt er in de foodservice wereld echt wel uit als social media kanaal. Meer dan 6 miljoen Belgen hebben een profiel op Facebook. En er wordt heel veel gedeeld en geliked over eten en drinken. Precies zoals men een publiek kan ‘targeten’ op Facebook kan men omgekeerd ook gigantisch veel gedragsinformatie uit Facebook halen. Dit kan een mooie extra bron van informatie zijn om het profiel van gasten te bepalen. Chefs en foodservice ondernemers zitten ook overwegend op Facebook. In België zijn er 9800 mensen die op Facebook als ‘chef’ geïdentificeerd zijn in de leeftijdscategorie 18-65. EHet is buitengewoon interessant om ook dit profiel van chefs op Facebook verder te onderzoeken.

 

DeathtoStock_Meticulous-07

Praktische oplossingen.

Wat meer opvallende uitingen van de digitalisering zijn bijvoorbeeld robots die het werk van mensen overnemen. Robot Zora kan in The Bistronomy enkele taken van het zaalpersoneel uitvoeren. Echt interessant is echter het gebruik van robotica op bepaalde bereidings- of controleprocessen op basis van sensoren. Een interactieve wijntafel leest dan bijvoorbeeld weer de codes op de onderkant van wijnflessen en geeft meteen alle mogelijke info over de wijn: foto’s van de wijngaard, info over de druivensoort, de geur en smaak, … . Hier zijn nog vele toepassingen op te bedenken.

 

Nog hele praktische digitale toepassingen zijn te vinden bij Menuez. Een bedrijf dat in de Benelux zorgt voor verkoopsondersteunende materialen in foodservice. Dankzij de digitale opmaak en verwerking, zorgen ze ervoor dat alle materialen op alle locaties met de juiste opmaak in de juiste aantallen op de juiste adressen terechtkomen. Een bedrijf als Hasting zorgt er dan weer voor dat coupons, gratis producten of andere promoties op locaties doorheen het land volledig digitaal worden afgehandeld. Sneller en accurater dus.

 

De mens …

Is alles dan digitalisering wat de klok slaat in de Belgische foodservice sector? Neen, zeker niet. Bijna driekwart van de Belgische foodservice professionals bezoekt beurzen en vindt gesprekken met vertegenwoordigers van bedrijven heel belangrijk. Eten en drinken is een menselijke handeling. Foodservice  is een sector van mensen, van gastvrije contacten en van passie. Digitale toepassingen zijn een enorm hulpmiddel om meer ratio te krijgen en te sturen op feiten. Maar de emotie, de verbondenheid van mensen rondom eten en drinken blijft bestaan. Die wordt niet digitaal. En dat is maar goed ook!