52% van de ondervraagde Horecazaken in België koopt bij Metro

In onze Foodservice Community doen we regelmatig onderzoek. Het doel is om die kennis te delen onder professionals. Want kennis delen is succes vermenigvuldigen. In ons vorige onderzoek stonden we, naast vele andere domeinen, stil bij de inkoopkant.

 

Er zijn duidelijke verschillen tussen de kanalen Horeca, catering en QSR. Binnen Horeca geeft de helft van de respondenten aan in te kopen bij Metro. Andere grote spelers zijn, naast kleinere collega’s zeker ook vertegenwoordigd. Verschillende criteria liggen aan de basis van de keuze voor een groothandel.

 

plaatje1

 

 

Metro-Makro is in alle kanalen een belangrijke speler maar binnen Horeca het grootst. Sligro heeft met Java een sterke positie binnen catering en met ISPC een grote open deur naar de Horeca. Een groot deel van de bevraagde panelleden koopt in bij onafhankelijke zelfstandige grossiers. Daar zijn er ook nog heel veel van doorheen het land. Het verschil met de door ons omringende landen is op dat vlak erg groot.

plaatje2

 

Bidfood is de andere grote leverancier in het catering kanaal naast de Colruyt groep. HLS en Prik&Tik zijn belangrijk in dranken. Van de onafhankelijke inidividuele grossiers staat Spuntini bovenaan. De detaillijst is echter heel erg lang natuurlijk. Deze ranking is trouwens geheel gebaseerd op de numerieke distributie en zegt niets over de grootte van de bestellingen (gewogen distributie). Het gaat hier dus over het aantal locaties dat ergens inkoopt.

 

plaatje3

 

De top 3 van de criteria om voor een grossier te kiezen die is voor alle kanalen gelijk. Daarna zien we accentverschillen. Gemak is bij catering belangrijk in de vorm van gunstige levertijden, makkelijk en snel online bestellen en flexibiliteit. Bij de catering moet de grossier vooral aansluiten op het proces. Kleinschaligheid komt duidelijk naar voren bij QSR, immers zijn frequente leveringen, persoonlijk contact en afhaal/zelfbediening voorname criteria. Dit betekent voor de QSR grossier kleinere drops en vaker langsgaan of zorgen dat de klant zelf kan afhalen.

 

plaatje4

Meer weten? Extra onderzoek? Route-to-market bepalen? Communicatieplan maken? Opportuniteiten vaststellen? Foodproof bellen! Alles begint met een goed gesprek. Want kennis delen is succes vermenigvuldigen.