Vanreusel

Als fabrikant van diepgevroren en verse gemaksvoeding is Vanreusel actief op de foodservice markt. Met een aandeel van 40% in België is dit bedrijf marktleider in het segment vleessnacks in diepvries. In Nederland beschikken zij over een marktaandeel van 10%.

 

Wat was de uitdaging bij Vanreusel? 

De markt van diepvriessnacks staat onder druk door veranderende eetgewoonten. Het aantal verkooppunten neemt af en overcapaciteit binnen de industrie zorgt voor neerwaartse druk op de prijzen.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, was er nood aan een visie én een plan om toekomstige groei te realiseren. Bovendien moest ook de interne commerciële organisatie geoptimaliseerd worden. Dit laatste vooral om interne processen en verantwoordelijkheden aan te scherpen. Ook de innovatiekracht en ‘speed to market’ moesten omhoog.

 

Hoe heeft Foodproof geholpen? 

Op basis van analyse en diepte-interviews organiseerde Foodproof met het team van Vanreusel een workshop waarin zowel naar innovatieplatformen werd gezocht als naar organisatieverbeteringen. Beide onderwerpen werden vervolgens uitgewerkt in aparte plannen waar Foodproof project manager Luuk Reijnders mee aan de slag ging.

Hoe managet Foodproof zo’n project? Dit gebeurt vooral door een ‘in-house’ samenwerking met het commerciële team. In zijn rol als senior business consultant van Foodproof heeft Luuk op basis van de uitkomsten van de workshop samen met het Vanreusel-team diverse initiatieven opgezet.

De innovatieprocessen, zowel communicatief als structureel, werden uitgestippeld op basis van een ‘funnel’-benadering en een ‘stage gate’-methodologie. Hierbij werd ook het productinnovatieplan opgesteld. Op het vlak van organisatie leidde verdere analyse tot een nieuwe structuur. Die kwam er door een herstructurering van de afdelingen en door een nieuwe invulling van verantwoordelijkheden en rapportagelijnen. Deze nieuwe structuur vormt ook de basis voor vacatures.

Bovendien heeft Foodproof project manager Luuk ook bijgedragen tot een ‘preferred supplier programma’ gebaseerd op vier pijlers. Daarnaast werkte hij aan een verdere invulling van de bedrijfsstrategie op het niveau van de familiale directie en adviesraad.

 

Wat was het resultaat van de samenwerking? 

Het resultaat van de samenwerking met Foodproof en de directe medewerking van Luuk als senior business consultant komt zowel binnen het bedrijf als naar buiten toe tot uiting.

     

  • De resultaten in een notendop: 

– een sterkere en beter op elkaar afgestemde organisatie van sales en marketing;

– een innovatieprogramma met twee producten klaar voor lancering en drie concepten in ontwikkeling;

– geoptimaliseerde communicatie en processen tussen sales en productie;

– twee internationale ‘Taste and Quality’ awards voor focusproducten;

– een sterke bedrijfsvisie op vlak van klantenbenadering en strategische projecten.

 

Waarom zou je Foodproof aanraden aan andere bedrijven? 

“Luuk Reijnders, Foodproof project manager, heeft als senior consultant binnen ons team een zeer grote bijdrage geleverd. Op basis van zijn inzichten, scherpe analyse en conceptueel denkvermogen wist Luuk onze commerciële organisatie in de juiste richting te bewegen. Zijn gedrevenheid en energie vormden de inspiratie voor ons team om te werken aan nieuwe ideeën en met een andere bril te kijken naar onze business. Hierdoor werden er projecten gedragen, afgewerkt en ook resultaten gehaald” , klinkt het bij Paul-Emmanuel Vanreusel, CEO van Vanreusel.