Topking

Topking is een Nederlandse producent van welbekende merken als Vlammetjes®, KaasTengels®, VlamTosti’s®, Vlammensaus®, Vuurvreters® enzoverder. Wat ooit ergens aan de keukentafel begon, groeiden inmiddels uit tot een performant productiebedrijf dat aan de hoogste eisen voldoet.

Wat was de uitdaging voor Topking in België?
Na het succes in eigen land, was het tijd om voet op Belgische bodem te zetten. Hoewel Topking reeds aanwezig was in België, wilden ze structureel verder bouwen en een sterkere positie verwerven. Waar ze voorheen samenwerkten met een distributiepartner om de nodige naamsbekendheid te genereren, wilden ze voortaan het heft in eigen handen nemen. Hun grootste uitdaging bestond erin om de distributie van het Nederlands assortiment zowel bij de Vlaamse als Waalse grossiers en frituren onder de aandacht te brengen én te verhogen.

Hoe heeft Foodproof geholpen?
Om deze uitdaging te verwezenlijken organiseerde Foodproof enkele workshops waarbij samen met het Topking-team diverse elementen in kaart werden gebracht. Zo werd het frituurassortiment op de Belgische markt geanalyseerd, werden er inzichten in consumentengedrag verschaft en werd belangrijke kennis over klanten geïnventariseerd. Het resultaat vormden een gefundeerde basis om de Belgische foodservicemarkt op een succesvolle manier verder te betreden.

Doorheen het hele proces van Topking, fungeerde Foodproof als vertrouwde partner die een ‘open lijn’ in stand hield om advies te geven inzake klantenevolutie in België, mogelijke personeelsinvulling en andere praktische tips die eigen aan de Belgische foodservicemarkt zijn.

Wat was het resultaat van de samenwerking?

Door de gestroomlijnde samenwerking met Foodproof heeft Topking een duidelijke strategische richting uitgestippeld voor de commercialisatie van zijn producten op de Belgische markt. De Foodproof hands-on aanpak en ervaring binnen het kanaal hebben bijgedragen tot de eerste successen waar Topking vandaag aan verder bouwt.

Waarom zou je Foodproof aanraden aan andere bedrijven?

“Als Hollander ben ik mij ervan bewust dat er grote verschillen zijn tussen de Nederlandse- en Belgische foodservicemarkt. Wil je als Nederlands bedrijf succesvol worden bij de zuiderburen, dan zal je je eerst moeten verdiepen in de verschillen. Marc heeft met z’n ervaring op beide markten uitstekend inzicht gegeven in de do’s en don’ts.”, aldus Edwin Hak – Algemeen Directeur van Topking.