Marine Harvest

Marine Harvest is marktleider in diepgevroren en verse zalm. Een uniek bedrijf met veel passie en liefde voor het product van oorsprong tot toepassing. Marine Harvest is synoniem voor een ‘blauwe revolutie’ die zich manifesteert op heel wat vlakken, ook in hun marktbenadering en klantenaanpak.

Wat was de uitdaging bij Marine Harvest?

De uitdaging bij Marine Harvest bestond erin om categorieplannen  te maken voor de Franse markt. De doelstelling was om hun gerookte zalm in waarde te laten stijgen.

Hoe heeft Foodproof geholpen

Foodproof voerde zowel intern onderzoek als externe marktanalyses uit. Daaruit kwamen interessante insights die erop wezen dat zowel de consument als de klant-retailer ‘opgevoed’ moesten worden. Uit onze resultaten bleek dat de categorie te simplistisch werd benaderd. Zo waren prijs en hoeveelheid de basic drivers voor de verkoop. Consumenten gaven wel aan dat ze wilden weten hoe je met gerookte zalm aan de slag kunt in de keuken. Het werd ook duidelijk dat gerookte zalm meerdere gebruiksmomenten kent, alleszins meer dan bij het klassieke hotelontbijt en als voorgerecht.

Wat was het resultaat van de samenwerking?

Foodproof stelde nieuwe categorieplannen op voor de Franse markt in gerookte zalm. Hierin worden de voornaamste drivers van gerookte zalmconsumptie uitgewerkt.  Deze plannen maken het mogelijk meerwaarde te creëren voor klant en consument. Last but not least vormen zij een fundament voor een stevig partnership tussen Marine Harvest en haar belangrijkste retailklanten.

Foodproof presenteerde deze plannen aan grote retail- en foodserviceklanten met het advies hun categorie te herzien en waarde op te bouwen. Op dit moment worden de Foodproof-plannen volop uitgerold.

Waarom zou je Foodproof aanraden aan andere bedrijven?

“Ik zou Foodproof graag aanbevelen omdat een frisse en professionele kijk van buiten je bedrijf kan helpen nieuwe terreinen te verkennen.”, aldus Maiko Van Der Meer – CEO Marine Harvest Consumer Products.