Lamb Weston is een grote speler in het segment van diepvriesaardappelen. Naast een grote passie voor aardappelen, hebben ze ook een groot talent: voor het onderhouden van langdurige relaties met hun klanten.

Wat was de uitdaging bij Lamb Weston?

De uitdaging bij Lamb Weston bestond in het creëren van categorieplannen voor aardappelspecialiteiten. Deze categorieplannen zouden worden opgesteld aan de hand van relevante klanteninzichten met als belangrijkste doelstelling meerwaarde te verkopen.    


Hoe heeft Foodproof geholpen?

Foodproof heeft allereerst enkele expertinterviews met belangrijke stakeholders afgenomen. Ze gingen zowel langs bij het research & development team als bij sales, marketing en productie. Hierdoor werden standpunten van verschillende afdelingen verzameld waardoor Foodproof een klare kijk op de situatie kreeg.    

Vervolgens voerde Foodproof een onderzoek uit bij de relevante en frequente out-of-home consument. Vanuit deze informatie ging Foodproof tijdens een workshop samen met Lamb Weston aan de slag om bepaalde inzichten te verwerven vanuit de markt. Dankzij deze workshop werd een strategische weg uitgestippeld zodat de categorieplannen geoptimaliseerd konden worden.  


Wat was het resultaat van de samenwerking?

Met andere woorden: er werd samen een duidelijke strategische richting uitgestippeld voor de commerciële afdeling van Lamb Weston. Mede door de hands-on en analytische aanpak van Foodproof werd dit commercieel beleid succesvol. Concreet betekent dit voor Lamb Weston dat innovaties 40% meer slaagkans hebben omdat het strategisch kader en de klanteninzichten gekend zijn.

Waarom zou je Foodproof aanraden aan andere foodservice bedrijven?

“Wim heeft namens Foodproof twee keer bij ons een opdracht vervuld. Met zijn uitmuntende expertise op het gebied van marketing en foodservice, heeft hij in samenwerking met het hele Lamb Weston-team, de opdracht tot een goed einde gebracht. Foodproof staat voor mij gelijk aan experten die makkelijk aanspreekbaar zijn en zich vlot weten aan te passen aan een nieuwe situatie of werkomgeving”, aldus Bas Alblas, CEO Lamb Weston/Meijer.